subota, 12. prosinca 2015.

Doći će čudno vrijeme kada..

Od Huzejfe b. el-Jemana, r.a., se prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: "Islam će se gubiti i nestajati kao što blijedi platno, tako da doći će vrijeme kada se neće znati niti za namaz, niti za post, niti za obrede, niti za zekat; Allahova Knjiga će u jednoj noći iščeznuti tako da jednog ajeta neće ostati na zemlji. Razne skupine ljudi će ostati, neki oronuli starac ili starica, koji će govoriti: „Zatekli smo naše stare kako izgovaraju: La Ilahe Illallah – pa ih i mi izgovarasmo“!? Sileh b. Zufer rhm., prigovori Huzejfi b. el-Jemanu r.a.: "Šta će im koristiti takvo: La Ilahe Illallah" – kada ne znaju niti za namaz, niti za post, niti za hadždž, niti za zekat? Huzejfe r.a., se okrenu od njega, ne htijevši mu odgovoriti na pitanje. Sileh rhm., ponovi svoje pitanje, a Huzejfe r.a., mu opet ne htjede odgovoriti. Sileh rhm., po treći put postavi pitanje Huzejfi r.a., na šta mu on odgovori riječima: O, Sileh, spasiće ih džehennemske vatre, spasiće ih džehennemske vatre, spasiće ih džehennemske vatre!!!" (Hadis bilježi Ibnu Madždže, u Sunenu, br. 4049, kao i imam Hakim, u el-Mustedreku, 4/473., dok ga šejh Albani, rhm., u djelu "Silsiletul-Sahiha", br.87., ocjenjuje sahihom.)

Omer r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada će svijet imati ljudske oblike ali će im srca biti poput srca pustinjskih vukova. Prolijevaće krv, a neće se libiti od zla kojeg čine! Ako im dadneš prisegu na vjernost – prevariće te, a ako ti se obrate – lagaće te, ako im se povjeriš – iznevjeriće te, a kada ne budeš sa njima – ogovaraće te. Djeca će im biti bezobrazna, omladina devijantna, a njihovi stari će biti poročni – neće naređivati dobro niti će odvraćati od zla. Biti sa njima je poniženje, a tražiti ono što je njihovo je pravo siromaštvo! Dobri među njima je zalutao, dok je zalutali među njima dobar! Sunnet je za n jih bid'at, dok je bid'at za njih sunnet. Onaj koji dobro među njima naređuje je sumnjiv, fasik među njima je častan čovjek, dok je vjernik kod njih potlačen! Kada se ljudi počnu ponašati tako Allah će dati da njima ovladaju ljudi koji će ih ubijati ako što prozbore, koji će ih eksploatirati ako budu ćutali, koji će im uzimati ono što zarade, i koji će se nepravedno prema njima odnositi dok budu vladali njima!“ (Džami'ul-Ehadis, Sujuti, br.31621.)

Ebu Hurejre r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada vjernik neće moći očuvati svoju vjeru izuzev onoga ko sa svojom vjerom bude išao od brda do brda, sa vrha na vrh, od stijene do stijene. Kada to vrijeme dođe neće se za život zarađivati osim uz srdžbu od Allaha dž.š. (haram zarada). Kada dođe to vrijeme čovjek će zbog svoje žene i djece stradati, a ako ne bude imao ženu i djecu onda će zbog svojih roditelja stradati, a ako ne bude imao roditelja stradaće zbog rođaka svojih ili komšija! Pitaše: Zbog čega će to biti tako o Allahov Poslaniče? Reče: Brukaće ga zbog male opskrbe (siromaštva), pa će se čovjek zbog toga izlagati onome što će ga uništiti!“ (Kitabul-Zuhd el-Kebir, Bejheki, br.446.)

Ebu Hurejre r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: „Tako mi Onoga u čijoj je ruci moja duša, dunjaluk neće nestati sve dok ne dođe vrijeme kada ubica ne bude znao zbog čega je ubio, niti ubijeni zbog čega je ubijen! Bi rečeno: Kako će se to dešavati? Reče: Smutnja će biti velika (heredž); i ubica i ubijeni će biti u džehennemu!“ (Muslim, br.7488.)

Ebu Hurejre r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: „Vi živite u vremenu u kojem ako bi deseti dio vjere ostavili – propali bi, a zatim će doći vrijeme u kojem ako se deseti dio vjere bude sproveo – biće se spašeno!“ (Sunen Tirmizi, br.2436.) 

Ebu Hurejre r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada čovjeka neće biti briga odakle zarađuje svoj novac – jel' od halala ili od harama!“ (Sunen Nesa'i, br.4454.)

Ebu Hurejre r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada neće imati čovjeka a da se ne hrani kamatom, a ako se ne hrani kamatom onda će ga zakačiti njena prašina!“ (el-Mustedrek, br.2162.)

Ebu Hurejre r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada će najbolji čovjek biti onaj što se prihvatio uzdi svoga konja u borbi na Allahovom putu – kad god začuje poziv on je pojahao svoga konja tražeći smrt na Allahovom putu, kao i čovjek iz ovih usjeka, koji klanja namaz, daje zekat, i ljude poštedi svega osim od svoga hajra!“ (Sahih Ibnu Hiban, br.4600.)

Ebu Hurejre r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada će i šejtan imati udjela u djeci ljudi! Bi rečeno: I to će se desiti o Allahov Poslaniče?! Reče: Da! Rekoše: Kako ćemo raspoznati tu djecu? Reče: Neće se sramiti i neće biti milosna!“ (el-Džami' el-Kebir, Sujuti, br.25700.)

Ebu Hurejre r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada će neki ljudi pričati neke priče (ehadis), za koje niste čuli ni vi a ni očevi vaši! Dobro ih se čuvajte!“ (Musned Ishak b. Rahivejh, br.332.)

Od Enesa r.a., se prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada će onaj koji sabura na vjeri biti poput čovjeka koji žar u svojoj ruci drži!“ (Tirmizi)

Enes b. Malik r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada će ljudi sjediti u grupama u mesdžidu, a najveća briga će im biti dunjaluk. Allah nema nikakvu potrebu za takvima, pa nemojte ni vi sjediti s njima!“ (Mustedrek, Hakim, br.7916.)

Enes b. Malik r.a., prenosi da je čuo Poslanika s.a.w.s., kako kaže: „Doći će vrijeme kada će se ljudi nadmećati u uzgradnji džamija, a malo će u njima klanjati!“ (Musned Ebu Ja'ala, br.2817.)

Enes b. Malik r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada će obilne kiše padati, a zemlja neće davati plodove!“ (Musned el-Bezzar, br.7411.)

Enes b. Malik r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada će čovjeku biti bolje da odgaja pseto nego li da odgaja svoje dijete!“ (el-Mu'udžem el-Kebir, Taberani, br.10537.)

Enes b. Malik r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada se neće moći opstati bez činjenja grijeha, toliko da će čovjek morati da laže i da se krivo zaklinje, pa kada nastupi to vrijeme valja vam bježati! Pitaše: Kuda da bježimo o Allahov Poslaniče? Reče: Allahu, Njegovoj Knjizi i Sunnetu Njegova Poslanika!“ (Džami'ul-Ehadis, Sujuti, br.26414.)

Abdullah b. Abbas r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada će širk biti skriveniji od crne praške, na crnoj stijeni u tamnoj noći!“ (Musned, Rebi'a b. Habib, br.830.) 

Abdullah b. Abbas r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada će se srce vjernika topiti isto kao što se topi so u vodi! Bi rečeno: Zbog čega to o Allahov Poslaniče? Reče: Zbog toga što će vjernik svojim očima gledati zlo koje neće biti u stanju da promjeni!“ (el-Emru bil-Ma'aruf, Ibnu Ebil-Dunja, br.26.)

Abdullah b. Abbas r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada će svijet biti u ljudskom obliku ali će im srca biti šejtanska srca, poput srca pustinjskih vukova u kojima nema ni malo milosti. Ubijaće, ne libe se da počine zlo. Ako ih budeš slijedio - prevariće te, kada se od njih odbiješ - ogovaraće te, kada zbore s tobom – lagaće te, ako se osloniš na njih – iznevjeriće te. Djeca su im bezobrazna, a omladina devijantna! Njihovi stari neće naređivati dobro i neće odvraćati od zla! Ponositi se njima je pravo poniženje; tražiti im nešto je pravo siromaštvo. Onaj ko bude blag prema njima je zalutao, a onaj ko tada bude dobro naređivao biće sumnjiv! Vjernik među njima će biti potlačen. Sunnet će za njih biti bid'at, a bid'at sunnet. Kada se to desi njima će vladati najgori od njih, tako da se neće biti odazvano na dovu pa makar je i najbolji među njima učio!“ (Tergib vel-Terhib, Kavamus-Sunne Asbehani, br.230.) 

Alija b. Ebi Talib r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: „Bojim se da će doći vrijeme kada će od islama ostati samo ime, a od Kur'ana samo slova. Džamije će im biti izgrađene ali će uputa biti oštećena! Ulema će im biti najgori ljudi pod nebeskim svodom. Od njih će se javljati fitna, i njima će se vraćati!“ (Šu'abul-Iman, br.1763.)

Ummu Seleme r.a., kaže da je čula Poslanika s.a.w.s., kako govori: „Doći će vrijeme kada će se iskreni čovjek ugoniti u laž, a lažovu će se vjerovati, kada će se povjerljivi proglašavati varalicom, a varalica povjerljivim, kada će ljudi svjedočiti i onda kada se to od njih ne bude tražilo, i kada će se ljudi zaklinjati onda kad se od njih to ne bude tražilo!“ (Šerhu Me'anijel-Asar, Tahavi, br.6123.)

Abdullah b. Mes'ud r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme trpljenja i sabra, kada će onaj ko se bude držao vjere imati nagradu 50 šehida. Omer r.a., reče: Od njih ili od nas? Reče: Od vas!“ (el-Mu'udžem el-Kebir, Taberani, br.10240.)

Abdullah b. Mes'ud r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada će ljudi učiti Kur'an i truditi se u ibadetu ali će se družiti sa novotarima pa će širk činiti tamo gdje se ni ne nadaju, koji svoje učenje i rad naplaćuju, i dunjaluk dinom kupuju; to su sljedbenici ćoravog Dedždžala! Rekoh: O Allahov Poslaniče, kako će se to dešavati a među njima će biti Kur'an?! Reče: Pogrešno će tumačiti Kur'an, onako kako im odgovara, kao što su Jevreji i kršćani činili – izvitoperivali su značenja Tevrata pa im je Allah međusobno srca suprostavio i prokleo ih jezikom Davuda i Isa sina Merjeminog; zbog toga što su griješni bili i što su granice prelazili!“ (Zemmul-Kelami ve Ehlihi, Herevi, br.66.)  

Abdullah b. Amr r.a., kaže da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada će srca ljudi biti divlja. Rekoh: Šta znači to „divlja“? Reče: Ponašaće se poput beduina, što zarade daće ga hajvanima. Džihad je za njih šteta, a zekat muka!“ (Medžem'ul-Zeva'id, Hejsemi, br.4347.) 

Abdullah b. Omer r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada će ulema zavidjeti jedni drugima, i kada će biti ljubomorni jedan na drugog isto kao što jarci znaju biti ljubomorni jedan na drugog!“ (Džami'ul-Ehadis, Sujuti, br.26448.) 

Džabir b. Abdullah r.a., prenosi da je čuo Poslanika s.a.w.s., kako kaže: „Doći će vrijeme kada će se mu'min među ljudima plašiti isto kao što se munafik danas plaši među vama!“ (Musnedul-Šamijjin, br.238.)  

Selama bint el-Hurr rhm., kaže: Čula sam Allahovog Poslanika s.a.w.s., kako kaže: „Doći će vrijeme kada ljudi neće moći da nađu imama koji bi ih predvodio u namazu!“ (Sunen Ibnu Madždže, br.982.; Musned Ahmed, br.27181.)

Ebu Usejd el-Sa'idi r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada će ljudi ići na razne strane svijeta gdje će zarađivati dobru hranu, dobre kuće i prevozna sredstva, pa će poručivati svojoj familiji: Požurite k nama! Vi ste u kamenitoj zemlji Hidžaza, a Medina je bolja za njih kad bi oni samo znali; neće saburati na medinskoj studi i vrućini niko a da mu neću biti zagovarač i svjedok na Sudnjemu Danu!“ (el-Mu'udžem el-Kebir, Taberani, br.15930.)

Sehl b. Sa'ad r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada se 'alim neće slijediti, kada se od dobrog čovjeka ljudi neće stidjeti, kada se stariji neće poštivati, kada se, prema mladom, neće samilosti imati, kada će se ljudi zbog dunjaluka ubijati; srca će im biti divlja a zboriće ka' Arapi! Za dobro neće znati, protiv zla se neće boriti, a dobri među njima će se kriti. To su najgora Allahova stvorenja, u koja On neće gledati na Sudnjemu Danu!“ (Džami'ul-Ehadis, Sujuti, br.26415.)

Adijj b. Hatim r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Doći će vrijeme kada će čovjeku padati teško da dadne zekat na svoj imetak!“ (el-Mu'udžem el-Kebir, Taberani, br.13708.) 

Poslanik s.a.w.s., je rekao: „Doći će vrijeme kada će se ljudi u vezi Allaha svađati!“ (el-I'itikad, Sa'id Nejsaburi, 1/194.)

Poslanik s.a.w.s., je rekao: „Doći će vrijeme kada će smrt biti dobra i za dobrog i za lošeg čovjeka. Što se tiče dobrog pa zbog toga što će umrijeti na dobru, a što se tiče lošeg pa zbog toga što će umrijeti sa manje grijeha!“ (el-Sunen el-Varida fil-Fiten, el-Dani, br.234.)

Poslanik s.a.w.s., je rekao: „Doći će vrijeme kada će bravi biti najvrijedniji imetak muslimana, s kojima će on hodati po vrhovima brda i mjestima s vodom, bježući sa svojom vjerom od fitni-iskušenja!“ (Sahihul-Buhari, 1/11.)

Poslanik s.a.w.s., je rekao: „Doći će vrijeme kada će ljudi dozvoljavati kamatu na ime trgovine!“ (el-I'itisam, 2/89.)


Izreke ashaba i uleme:

Ibnu Abbas r.a., kaže: „Doći će vrijeme kada će se ohalaliti pet stvari: alkohol kojeg će ljudi nazivati drugim imenima, korupciju koju će nazivati poklonom, ubistvo kojeg će nazivati sumnjom, zinaluk kojeg će nazivati brakom, kamatu koju će nazivati trgovinom!“ (el-I'itisam, 2/90.)

Ibnu Abbas r.a., je rekao: „Neće doći neko vrijeme a da ljudi u njemu neće izmisliti neku od novotarija, i umrtviti neki od sunneta, sve dok novotarije ne zažive, a sunneti ne pomru!“ (el-Mu'udžem el-Kebir, Taberani, 10/319.)

Ibnu Abbas r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada će se „ulema“ neugodno osjećati pred fakihima, a biće opušteni pred oholnicima! To su pravi silnici, neprijatelji Milostivog!“ (Šu'abul-Iman, br.1768.)

Ibnu Abbas r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada će se 'ulema ubijati isto kao što se ubijaju psi! Kamo sreće da se 'ulema tog vakta napravi glupom (ja lejtel-'ulema fi zalikez-zeman tehameku)!“ (Džami'ul-Ehadis, br.26438.)

Ibnu Abbas r.a., kaže: „Doći će vrijeme kada će ljudi učiti Kur'an, dobro izgovarajući njegova slova i dobro kršeći ono o čemu ta slova zbore; teško se takvima zbog onog što znaju, i teško se takvima zbog onoga što čine!“ (el-Firdevs bi Me'esuril-Hitab, br.8686.)

Ibnu Mes'ud r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada će onaj koji se bude držao moga Sunneta, u momentu razlaza moga Ummeta, biti poput čovjeka koji žar drži u svojoj ruci!“ (Nevadirul-Usul fi Ehadisir-Resul, 2/327.)

Ibnu Mes'ud r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada će se sunnet smatrat bid'atom, a bid'at sunnetom, dobro zlom, zlo dobrom, a to će se desiti onda kada se ljudi budu povodili u dunjaluku za kraljevima i vladarima!“ (el-Bide'u, Ibnu Veddah, br.232.)

Ibnu Mes'ud r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada će čovjek doći do nekog groba, pa će se nasloniti na njega i reći: Kamo sreće da sam na mjesto njegovo! Žestina belaja i iskušenja ga je natjerala na to da zaželi brzi susret sa Allahom dž.š.!“ (el-Mustedrek alel-Sahihajn, Hakim, br.8402.)

Ibnu Mes'ud r.a., kaže: „Doći će vrijeme kada će čovjek razvesti svoju ženu nakon čega će negirati to da ju je razveo, nakon čega će spavati s njom, i biti u zinaluku sve dok su zajedno!“ (el-Mu'udžem el-Evsat, br.4861.)

Ibnu Mes'ud r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada će ljudima biti otrgnut razum toliko da se neće moći naići na razumnog čovjeka!“ (el-'Aklu ve Fadluhu, br.49.)

Ammar b. Jasir r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada će najčvršća vjera biti vjera arapa-beduina (e'arab). Bi rečeno: A zbog čega to? Reče: Zbog toga što će nastajati izmišljotine i novotarije, kojima će se pozivat na sve strane!“ (el-Bide'u, Ibnu Veddah, br.234.)

Omer r.a., kaže: „Kad bih bio mu'ezzin moja djela bi bila potpuna, i ne bih mnogo mario za noćne i dnevne nafile! Čuo sam Allahovog Poslanika s.a.w.s., kako kaže: „Allahu, oprosti mu'ezzinima, 3x. Rekoh: Allahov Poslaniče, ostavio si nas na tome da se sabljama udaramo zbog učenja ezana! Poslanik a.s., reče: Ma jok, Omere, doći će vrijeme kada će ljudi ostavljati učenje ezana svojim najslabijim! Tjela koja su zabranjena džehennemskoj vatri su tijela mu'ezzina!“ (el-Tergib, Ibnu Šahin i Asbehani, br.566 i 282.)

Omer r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada glavešina jednog mjesta neće naređivati dobro niti će odvraćati od zla; kada se budu ljutili – ljutiće sa samo radi svog interesa, a kada budu zadovoljni – biće to samo radi svoga interesa; niti će se ljutiti niti će se zadovoljavati radi Allaha dž.š.!“ (Mahdul-Savab fi Feda'il Omer b. el-Hattab, 2/708.)

Alija r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada će ljudima stomaci biti najveća briga, kada će pokućstvo biti najveća čast, kada će žene biti kibla, kada će vjera biti dinari i dirhemi – to će biti najgora stvorenja, koja kod Allaha neće imati nikakve cijene!“ (Džami'ul-Ehadis, br.26420.)

Alija r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada će istinu negirati devet desetina ljudi!“ (el-Zuhd, Ahmed b. Hanbel, br.686.)

Abdullah b. Omer r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada neće ostati vjernika a da se nije odselio za Šam (Sirija), i doći će vrijeme kada će se ljudi okupljati u mesdžidima ali među njima neće imati vjernika!“ (el-Sunneh, Hallal, br.1308.)

Abdullah b. Amr r.a., kaže: „Doći će vrijeme kada će se ljudi skupljati u mesdžidima – a među njima neće biti vjernika!“ (Hakim u Mustedreku, br.8365.; Iman, Ibnu Ebi Šejbe, br.97.)

Abdullah 'Amr r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada će ljudi obavljati hadž, klanjati i postiti a među njima neće biti vjernika!“ (Ittihaful-Džema'ah, Hamud el-Tuvejdžiri, 2/68.)

Abdullah b. Amr r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada će ugledni, bogati i familijarni čovjek zaželjeti smrt zbog iskušenja i problema na koja će nailaziti od strane vladara!“ (el-Fiten, Mervezi, br.153.)

Huzejfe r.a., je rekao: „Doći će vrijeme u kojem se neće moći popravljati stanje osim putem onoga što se nekada zabranjivalo!“ (Halku Ef'alil-'Ibad, br.228.) 

Huzejfe r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada će magareća mrcina biti ljudima draža od vjernika koji naređuje dobro i odvraća od zla!“ (Tefsirul-Kur'anil-'Azim, Taberani)

Huzejfe r.a., je rekao: „Doći će tako vrijeme da kada bi kopljem gađao u džemat, za vrijeme džume namaza,ne bi pogodio nikog osim kafira ili munafika!“ (el-Ibane el-Kubra, Ibnu Bettah, 1/175.)

Huzejfe r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada će se svako srce napuniti zla tako da nećeš moći naći srca koje je pošteđeno njega!“ (el-Sunen el-Varida fil-Fiten, el-Dani, br.315.)

Huzejfe r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada će najbolja kuća za ljude biti pustinja (badija).“ (Džuz'u Hadisej fi Ehadisi Huzejfe fil-Fiten, br.251.)

Ebu Hurejre r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada će 'alimu smrt biti draža od žutoga zlata!“ (el-Fiten, Mervezi, br.160.)

Ebu Hurejre r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada će se muško udavati poput ženskog!“ (el-Firdevs bi Me'esuril-Hitab, br.8691.)

Enes b. Malik r.a., je rekao: „Doći će vrijeme kada će bogataši obavljati hadž radi šetnje i razonode, oni srednji radi trgovanja, učeni radi prikazivanja i čuvenosti, a siromašni radi prošenja!“ (Džami'ul-Ehadis, br.26429.) 

Ebul-Derda' r.a., kaže: „Doći će vrijeme kada će iman spadati sa ljudi a neće osjećati isto kao kad spadne ogrtač sa čovjeka!“ (el-Džami' el-Kebir, Sujuti, br.25699.)

Ebul-Alije rhm., je rekao: „Doći će vrijeme u kojem će vjernik biti poniženiji od robinje; najpametnijim će se smatrati onaj koji je prava lisica u vjeri!“ (el-Zuhd el-Kebir, Bejheki, br.145.)

Ebu Abdullah rhm., reče: „O Ebu Hafse, doći će vrijeme kada će se na mu'mina-vjernika, gledati kao na džifu-mrcinu, a na munafika - licemjera će ljudi s ponosom pokazivati rukama...!“ (el-Emru bil-Ma'aruf, Hallal, br.66.)

Sufjan el-Sevri rhm., je rekao: „Doći će vrijeme kad će ponestati sabura, razuma, blagosti, znanja, tako da čovjek neće imati kome da ispriča svoju brigu! Bi rečeno: Koje je to vrijeme? Sufjan reče: Mislim da je to ovo vrijeme!“ (el-Sunen el-Varida fil-Fiten, el-Dani, br.216.)

Sufjan el-Sevri rhm., je rekao: „Doći će vrijeme kada će dunjaluk biti tjesniji vjerniku od „Hassinnasa“. Znate li što je to? Reče: To je mračna i tijesna soba u kojoj se čovjek nalazi, pa traži sebi izlaza iz nje a ne može ga naći!“ (el-Sunen el-Varida fil-Fiten, el-Dani, br.242.)

Sufjan rhm., je rekao: „Doći će vrijeme kada će se smrt birati kao što se biraju dobre hurme!“ (Musned Ibnul-Dža'ad, br.1833.)

Imam Sevri rhm., je rekao: „Doći će vrijeme kada će biti mnogo uleme od čijeg se znanja ljudi neće okoristiti, niti će sami oni imati od svog znanja koristi. Najbolji od njih su oni koji se drže Kur'ana i onih koji ga uče!“ (el-Bide'u, Ibnu Veddah, br.239.)

Sufjan el-Sevri rhm., je rekao: „Doći će vrijeme kada će se spašavati samo onaj ko se bude pravio glupim!“ (el-Aklu ve Fadluhu, br.53.)

Sufjan el-Sevri rhm., je rekao: „Doći će vrijeme kada će tijela biti razvijena a srca mrtva!“ (Hiljetul-Evlija', 7/82.) 

Hasan el-Basri rhm., je rekao: „Doći će vrijeme kada će se Kur'an uzimati radi pjevanja!“ (el-Bide'u, Ibnu Veddah, br.254.)

Ibrahim b. Edhem rhm., je rekao: „Doći će vrijeme kada će sljedeće tri stvari biti rijetke: brat s kojim bi se družio, dirhem zarađen na halal način i sunnet po kojem se radi i postupa!“ (Ehadis fi Zemmil-Kelami ve ehlihi, br.950.)

Ibrahim b. Edhem rhm., je rekao: „Doći će vrijeme kada će svijet imati ljudski lik a srca će im biti vučija srca, omladina i djeca će im biti takvi, a stari neće naređivati dobro niti će odvraćati od zla. Fasik će među njima biti ugledan, dok će mu'min među njima biti prezren!“ (el-'Uzla vel-Infirad, br.106.)

Ebul-'Alije rhm., kaže: „Doći će vrijeme kada će se Kur'an u prsima ljudi pokvariti i izblijediti kao što odjeća izblijedi; neće u njemu više nalaziti slasti i užitka. Ako ne izvrše ono što im se naređuje, kažu: „Allah je taj koji oprašta i koji je Milostiv!“ (el-Mumtehina, 12.) Ako učine ono što je haram, kažu: „Allah neće oprostiti širk, a oprostiće sve mimo toga kome bude htio!“ (el-Nisa', 14.) U svemu će biti pohlepni, bez imalo straha. Oblačiće ovčije runo na tijela s vučijim srcima. Po njima je najbolji vjernik onaj što se najbolje bude ulagivao!“ (el-Mudžalesa ve Dževahirul-'Ilm, el-Dejnuri, br.2811.; el-zuhd, Ahmed, br.1728.)

Jusuf b. Esbat rhm., kaže: „Doći će vrijeme kada će ljudi istjeravati dobrog čovjeka zbog toga što neće da radi ono što oni rade!“ (Mu'udžem, Ibnul-Mukri', br.781.)

Ebul-Semh rhm., je rekao: „Doći će vrijeme kada će čovjek dobro ugojiti svoga konja s kojim će krenuti po svjetu kako bi našao nekog ko će mu dati fetvu u skladu sa Sunnetom, pa će konja omršaviti a neće naći izuzev čovjeka koji će mu odgovarati po pretpostavci i mišljenju (zann).“ (Džami'u Bejanil-'Ilmi ve fadluhu, 2/72.) 

Dahhak rhm., je rekao: „Doći će vrijeme kada će se hadisi toliko učestalo koristiti tako da će Mushaf zapasti u prašinu, neće se gledati u njega!“ (Džami'u Bejanil-'Ilmi ve Fadlihi, br.238.)

Dahhak rhm., je rekao: „Doći će vrijeme kada će se Mushaf kačiti o zid po kojem će pauci mreže svoje ispletati, nikako se ne koristeći njime, dok će ljudi postupati po raznim pričama koje prenose i slušaju!“ (Džami'u Bejanil-'Ilmi ve Fadlihi, br.1005.)

Mikdam b. Ma'adij Kerb rhm., je rekao: „Doći će vrijeme kada čovjeku ništa neće biti od koristi osim dinara i dirhema!“ (Islahul-Mal, Ibnu Ebil-Dunja, br.81.) 

'Avn b. Abdullah rhm., kaže: „Doći će vrijeme kada će se ljudi više zadovoljavati znanjem nego li djelima, i zborom nego li radom!“ (el-Mudžalesa ve Dževahirul-'Ilm, br.1327.) 

Ebu Halid el-Ahmer rhm., je rekao: „Doći će vrijeme kada će se čitanje Mushafa obustaviti, a hadis i mišljenja će se tražiti, pa reče: Strogo se čuvajte toga; od toga crni lice, diže se galama, i srce obuzima!“ (Džami'u Bejnail-'Ilmi ve Fadlihi, br.998.)

Ebu Kurejb rhm., kaže: „Doći će vrijeme kada će čovjek šetati po gradu sa svojom sadakom ne mogavši naći nikoga kome bi je dao!“ (Tuhfetul-Ešraf, el-Mizzi, br.9067.)

'Isa b. Zazan rhm., kaže: „Doći će vrijeme kada će šejtan biti u očima ljudi pa ko god bude htio da se zaplače – on će se časkom zaplakati!“ (el-Zuhd, Ahmed b. Hanbel, br.1561.)

Redža b. Hajve rhm., je rekao: „Doći će vrijeme kada će palma rađati samo jednu hurmu!“ (el-Derr el-Mensur, Sujuti, 2/74.) 

Ibnu Bekr b. Va'il rhm., je rekao: „Doći će vrijeme kada se govor nečiji neće moći razumjevat!“ (el-Džami' fil-Hadis, Ibnu Vehb, br.331.)

„Doći će vrijeme kada će najvrijednije djelo nekog čovjeka biti spavanje, a najbolja nauka – ćutnja!“ (Kutul-Kulub, 1/172.)

„Doći će vrijeme kada će za nekog čovjeka biti najbolje da ćuti i da spava!“ (Ihja'u Ulumid-Din, 2/163.)

„Doći će vrijeme kada će se dozvoljavati korupcija na ime poklona, ubistvo na ime davanja primjera drugima - kada će se ubiti nevini čovjek kako bi svjetina pouku primila!“ (Ihja'u Ulumid-Din, 3/24.)

„Doći će vrijeme kada će ljudi voljeti pet stvari a zaboravljati na druge pet: voljeće dunjaluk a zaboravljaće ahiret, voljeće imetak a zaboravljaće svođenje računa, voljeće stvorenja a zaboravljaće na Stvoritelja, voljeće grijehe a zaboravljaće na tevbu i pokajanje, voljeće dvorce a zaboravljaće grobove!“ (Arhiv Multeka Ehlil-Hadis, br. 40690., 34/358.)



Priredio: Sead ef. Jasavić, prof.fikha
Imam „Sultanija“ džamije, Plav, CG

SURMA I ZAŠTITA OČIJU KROZ HADISE POSLANIKA A.S.

Piše: Dr. Muhamed Sekar Id (specijalista očne hirurgije i član Egipatskog udruženja oftamologa) Po svojoj fizionomiji oči se smatraju izvorom ljepote, posebno kod žena, i imaju istaknutu ulogu u otkrivanju ženskih čari, jer svjetlucanjem i sjajem očiju ljepota lica dolazi do izražaja. Shodno tome neophodno je njegovanje oka i očuvanje njegovog svjetlucavog sjaja


 Piše: Dr. Muhamed Sekar Id
(specijalista očne hirurgije i član Egipatskog udruženja oftamologa)
Po svojoj fizionomiji oči se smatraju izvorom ljepote, posebno kod žena, i imaju istaknutu ulogu u otkrivanju ženskih čari, jer svjetlucanjem i sjajem očiju ljepota lica dolazi do izražaja. Shodno tome neophodno je njegovanje oka i očuvanje njegovog svjetlucavog sjaja, kao što je neophodno izbjeći uzroke koji bi mogli narušiti ovu ljepotu kojom nas je Uzvišeni Allah obdario.
Poznato je da se istočnjačke žene odlikuju između svih žena u svijetu crnim ili tamnim očima i dugim crnim trepavicama. Svjesne svoje ljepote one se nerijetko ponose time i ne žale truda u premazivanju očiju surmom i uljepšavanju i produživanju svojih trepavica. Do danas ne postoji bolji način od surme da se ova besprijekorna ljepota očiju očuva, bez obzira što su novi i moderni preparati sličnih namjena u ekspanziji.
Arapkinje na Arapskom poluotoku su najprivrženije uljepšavanju oka arapskom surmom, kojoj daju ogromnu važnost i prioritet pred svim vještačkim preparatima, upotrebljavajući je u svako vrijeme i u svakoj prilici.
Arapsko tržište pruža raznovrsne vrste surme: u vidu suhe olovke, maskare od surme, pulverzirane (surma u prahu), itd. Surma se kod Arapa pojavila još u vrijeme džahilijeta, dakle prije pojave islama. Ona se dobija od kamena zvanog el-ismid. Surma je djelotvoran lijek za oči koji se u velikim količinama nalazi u Saudijskoj Arabiji. Prije nego što žene dobiju od njega surmu, on mora proći kroz nekoliko faza, jer se ne može načiniti u hemijskim laboratorijama. Arapi ga prave kod kuće, a način njegove obrade prenosi se s generacije na generaciju. Postoje dvije vrste surme.
Uljana ili vještačka surma
To je crna smjesa dobijena od ostataka gara sagorjelih fitilja, njoj se dodaje ulje, loj i mast kao osnovni sastav surme. Najrašireniji oblik vještačke surme jeste maskara. Međutim, da bismo zaštitili oči, neophodno je izbjegavati ovu vrstu surme (maskaru), jer štetno djeluje na očne kapke i trepavice, naročito ako se pojave simptomi kao što je crvenilo očiju - tada se mora odmah ostaviti.
Studije izrađene u Saudijskoj Arabiji ukazuju da ova vještačka surma ima štetno djelovanje na oči, šteti vidu; posebno se ukazuje na one vrste koje su raširene na Arapskom poluotoku jer sadrže velike količine olova.
Ljekari u Bolnici "Kralj Fejsal" u Rijadu, nakon što su pregledali uzorke surme koja je najviše zastupljena na saudijskom tržištu, utvrdili su da se u njoj procenat olova kreće 85% - 100% po svakom gramu surme.
Ljekari su konstatirali da ovako visok procenat olova šteti očima, posebno djeci, nakon što su utvrdili povezanost ove vrste surme s trovanjem olovom kojem su bila izložena djeca kao i uzrocima moždanih oboljenja kod djece, ukazujući da ova oboljenja povećavaju smrtnost djece i do 25% slučajeva. Zato je neophodno paziti da djeca, posebno dojenčad, ne upotrebljavaju surmu zbog nemogućnosti izlučivanja suznih žlijezda čija tekućina sapire vanjsku prljavštinu s očiju, u suprotnom moglo bi doći do ozbiljnih upalnih procesa u očima.
Prirodna surma
Spravlja se od prirodnog kamena koji se posebnom tehnikom i na poseban način obrađuje prije negoli se upotrijebi. Najbolji i najkvalitetniji je surmanski kamen el-ismid iz Mekke. Da bi se mogla razlikovati prirodna surma od vještačke, mora se znati njen sastav, odnosno na koji način je dobijena.
Najbolja je surma ona koja se dobija· od kamena el-ismid, o kojem Ibn Kajjim u  djelu "Zadul-mead" (4/283) kaže: "El-Ismid je crni surmanski kamen koji se dobija iz Asbahana i on je najbolji, potom onaj iz Maroka. Najkvalitetniji surmanski kamen jeste onaj koji se brzo mrvi, njegova unutrašnjost je glatka, nema nečistih primjesa, po sastavu je hladan i suh, i takav najbolje "koristi očima, snaži ih, jača očne nerve i djeluje preventivno, a ako se pomiješa s tečnim voskom, nestaje glavobolja.
Ako se isitni i pomiješa sa svježom smjesom hurme, potom se izmiješa na vatri, to je najkvalitetnija surma i najbolje koristi staračkom vidu, kao i svakoj slabovidnoj osobi naročito ako mu se doda nešto miomirisa.
Postoji također i tzv. domaća surma spravljena od tamjana i smatra se najboljom za ljepotu oka i očnih kapaka. Također, tu je i surma napravljena od koštice hurme (datule). Ona snaži i krijepi oči i očne kapke."
NAČIN SPRAVLJANJA SURME
Surma se pravi od kamena zvanog el-ismid na jedan od sljedećih načina:
1. tradicionalnim načinom, a to je da se ovaj surmanski kamen stavi na žeravicu dok se ne raspukne, nakon čega se drobljenjem dobija fini prah. Potom se on rastapa, kako bi se razmekšao, u smjesi vode i arapskoj kahvi zvanoj (hel) od oko 40 dana, nakon čega se kupi u posudu i polahko usitnjava dok se bobice kamena ne usitne dotle da ne postanu pulverzirane. Nakon toga se prosijava kroz platno i dobija se gladak prah kojim se potom pune štapići za navlačenje surme, nakon čega je surma spremna za upotrebu; 
2. drugi način spravljanja surme je nešto novijeg datuma od prethodnog, ali se ne razlikuje mnogo od njega. Kamen se obrađuje na isti način s tim da se miješa s nešto vode i listom kane, umjesto vode i arapske kahve;
3. treći način podrazumijeva da se ovaj kamen ostavlja da odstoji 2-3 mjeseca u smjesi ružinog ulja i šafrana; ili ružinog ulja i vode, dok kamen ne omekša. Potom se on vadi iz ove smjese i usitnjava dok ne postane sitan i gladak kao puder, zatim se više puta prosijava da bi se odstranile nečiste primjese, nakon čega postaje čist i spreman za upotrebu.
 UlOGA SURME U ZAŠTITI OČIJU U HADISIMA POSlANIKA, A.S.
Surma je dozvoljena kako ženi, tako i muškarcu, velikom i malom, i ona ima vrlo djelotvoran utjecaj na zdravlje čovjeka. U mnogim predanjima navodi se da se Poslanik, a. s., nije·odvajao od surme tokom svog putovanja ili kod kuće. Surma se inače stavljala na češalj, u miris, misvak (četkicu za zube od drveta, arak) , itd.
Ebu Davud u Sunenu bilježi predanje koje prenosi Abdurahman ibn Nu'man el-Ensari od svog oca, a ovaj od svog, da je Poslanik, a.s., naredio da se prije spavanja upotrijebi namirisan kamen el-ismid.
U Sunenu Ibn Madže navodi se predanje od Ibn Abasa: "Allahov Poslanik, a. s., imao je štapić za premazivanje surme, i svoje je oči premazivao njime tri puta na dan."
Surma ima nesumnjivu korist, shodno riječima Poslanika, a. s.: "Naređuje vam se surma, ona izbistrava i snaži vid i pospješuje rast kose." U drugom predanju, Poslanik, a. s., kaže: "Najbolja je surma od kamena el-ismid, ona jača vid i pospješuje rast kose."
Vrlo je bitno upozoriti da se izbjegava surma u boji, jer joj se dodaju teške mineralne soli od antimona i olova. Neki stručnjaci smatraju da nije svaka surma sigurna, jer neki izvještaji govore o trovanju djece olovom zbog upotrebe sumnjivih proizvoda surme.

Organizacija za liječenje i prehranu FDA u SAD-u navodi tri razloga zbog kojih bi se uvoz surme trebao zabraniti, a oni su:
1. sadrži sumnjive i nesigurne primjese u boji, čime je sastav proizvoda izmijenjen;
2. neki proizvodi sadrže lažnu preporuku da je njihova upotreba dozvoljena od strane FDA;
3. treći razlog jeste taj što na proizvodu ne piše sastav, od čega je napravljena surma.
Bitno je napomenuti da neki proizvodi imaju naziv surma, ali nemaju nikakvog sastava surme, već običnu boju. Ako postoji kartica proizvođača, neophodno je provjeriti da li određeni proizvod sadrži boju koju je FDA odobrila u kozmetička sredstva, dakle da li je od FDA dozvoljeno da se taj kozmetički preparat nanosi na područje očiju.

Preuzeto iz knjige: "Kur'an i medicina"
Autor: Dr. Halid Faik el-Ubejdi
Autor na vrlo razumljiv i fascinantan način izlaže brojna čuda zadnje Allahove objave, u ketegoriji medicine. Preporučeno vim daijama i ljudima od medicinske struke.

Želi svome bratu ono što želiš sam sebi



Iman vjernika neće biti potpun sve dok svojoj braći vjernicima ne bude želio što i sam sebi priželjkuje. Uzvišeni kaže:
“Samo su vjernici braća.”1
Ibn Kesir, Allah mu se smilovao, kaže: Tj. svi su braća u vjeri kao što kaže Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: Musliman je muslimanu brat neće mu nepravdu nanijet ili ga poniziti. U Sahihu stoji: ‘Allah je na pomoći robu dok je rob na pomoći svome bratu’.
Ovim svojstvom gotovo da se samo naša vjera odlikuje. Bratske veze unutar ummeta kao i sjedinjenje srca u ljubavi prema dobru i međusobnom podstrekivanju na dobro nisu lahke stvari. Zato ćemo naići na društva koja su se udaljila od učenja islama kako ih nagriza raskol, partijaštvo, šovinizam, staleštvo i rasizam koji razbijaju zajednička stremljenja, obezvređuju nakane i oslabljuju moć. Problem klasnih i rasnih razlika je jedan od najvećih problema s kojima se susreće savremeni svijet.
U islamskom društvu nailazimo na suprotnu situaciju. Nailazimo na prijaznost, ljubav, bratstvo i davanje prednosti, što se smatra vrhuncem ljubavi prema dobru. Dokaz tome su riječi Uzvišenog:
“I više vole njima nego sebi, mada im je samima potrebno.”2
Prenose se hadisi od Enesa , radijAllahu anhu, u Sahihul-Buhariji koji kaže: “Niko od vas neće vjerovati dok svome bratu ne bude volio ono što i sam sebi voli.” Tu i je hadis Džerira ibn Abdullaha koji se prenosi u Sahihul-Buhariji i Muslimu: “Dao sam prisegu Allahovom Poslaniku, sallAllahu alejhi ve sellem, na klanjanje namaza, davanje zekata i iskrenost prema svakom muslimanu.” Značenje riječi “Niko od vas neće vjerovati” – tj. iman nijednog od vas neće biti potpun bez iskrenog bratstva u riječima i djelima.3 Evo nekih manifestacija islamskog vjerovanja kao što se prenosi u “Šu'abul-imanu”:
Prvo: Otklanjanje prepreka na putu koje bi mogle smetati prolaznicima
Ljubav prema muslimanima podrazumijeva otklanjanje prepreka na putu prema hadisu od Ebu Hurejre, radijAllahu anhu, u Sahihul-Buhariji i Muslimu: “Iman se sastoji od šezdeset i nekoliko dijelova ili sedamdeset i nekoliko dijelova. Najbolji je La ilahe i illallah (nema drugog boga osim Allaha), a najmanji otklanjanje prepreke na putu. I stid je dio vjere.” Odavde se zaključuje da je otklanjanje prepreka na putu muslimana s ciljem njihova dobra i sprečavanja njihovog uznemiravanja.
Prenosi se više hadisa o Allahovom oprostu čovjeku koji je sklonio trnje sa puta i otklonio prepreku od muslimana. Da se muslimanska zajednica pridržava ovog pravila ummet bi prosperirao. Islamski gradovi bi postali primjer izvanredne ljepote, čistoće i primjer malog broja nesretnih slučajeva. Uklanjanje prepreka sa puta predstavlja civilizacijski čin kojeg je islam prvi propagirao, a gradovi hilafeta su se time odlikovali stoljećima.
Drugo: Iskrenost prema svakom muslimanu
Od znakova ljubavi muslimana prema svojoj braći muslimanima jeste i iskrenost koje ne treba biti lišen ni vladar, ni učenjak, ni bogataš. To je pojašnjeno u hadisu kojeg prenosi imam Muslim od Temima ed-Darija , radijAllahu anhu, da je Poslanik, sallalahu alejhi ve sellem, rekao: “Vjera je iskrenost.” “Prema kome, o Poslaniče? – rekoše. “Prema Allahu, Njegovoj knjizi, Njegovom Poslaniku, vođama vjernika i ostalim ljudima.” Pod iskrenošću se smatra sve ono što je suprotno prevari. En-Nevevi, Allah mu se smilovao, kaže4: “Iskrenost prema ostalim ljudima… podrazumijeva njihovu uputu na koristi Ahireta i dunjaluka, odstranivanje prepreka od njih i njihovo podučavanje vjeri, svestrana pomoć u riječi i djelu, prikrivanje njihovih mahana, popunjavanje praznina, otklanjanje štete, pridobijanje koristi, naređivanje dobra i zabrana zla na blag i iskren način, lijepo ophođenje s njima, poštivanje starijih i samilost prema mlađim, lijepo savjetovanje i izbjegavanje prevare i zavisti.” U svemu ovome je potpuno dobro i blagodat.
Iskrenost i savjetovanje su fardi-kifaje (kolektivna obaveza) – ako neki obave ovu dužnost ona spada sa ostalih. Učenjaci kažu: “Savjetovanje i iskrenost su potrebni shodno mogućnostima, ako savjetodvac zna da će se njegov savjet primiti i njegova riječ slušati i da na tom putu neće na neugodnosti naići. Ako se bude bojao uznemiravanja tada ima pravo da raspolaže (između dvije opcije).”
En-Nevevi o spomenutom hadisu kaže: “Da im voli što i sebi voli i da prezire da im se desi ono što i sebi prezire. Dužan je štititi njihove imetke, čast itd. riječju i djelom. Podsticat će ih na izgradnju morala prema svemu što smo spomenuli od značenja iskrenosti. Njihova stremljenja će usmjeriti prema pokornosti Allahu.
Treće: Ummet je kao jedno tijelo
Islamski ummet se smatra jednim tijelom u međusobnoj ljubavi, samilosti i ophođenju. Sve je to veliki stepen vjernika koji im je Allah propisao radi učvršćivanja zajedničkog pomaganja. Ova odlika se očituje u krizama koje ih snađu čime se formira solidarnost u osjećajima, prema hadisu: “Primjer muslimana u međusobnoj ljubavi, samilosti i blagonaklonosti je kao primjer jednog tijela. Kada jedan organ oboli drugi mu se organi odazovu vrućicom i nesanicom.”5 Ovakav primjer visoke humanosti nećemo naći kod drugih naroda. Sve ovo su odlike islama, njegove temeljne postavke za izgradnju ummeta i jačanja međusobne ljubavi.
Četvrto: Pomaganje muslimana
Islamsko bratstvo je od osnovnih uslova imana. Uzvišeni kaže:
“Svi se čvrsto Allahova užeta držite i nikako se ne razjedinjujte! I sjetite se Allahove milosti prema vama kada ste bili jedni drugima neprijatelji, pa je On složio srca vaša i vi ste postali, milošću Njegovom, prijatelji; i bili ste na ivici vatrene jame, pa vas je On nje spasio. Tako vam Allah objašnjava Svoje dokaze, da biste na pravom putu istrajali.”6
Ibn Kesir kaže: “Kontekst ovog ajeta govori o Evsu i Hazredžu. Između njih su u predislamsko doba vođeni dugotrajni ratovi. Kada su ušli u islam postali su braća koji su se međusobno voljeli u ime Allaha, održavali odnose radi Njega, pomagali se u dobru i bogobojaznosti. Uzvišeni kaže:
“A ako htjednu da te prevare – pa, tebi je doista dovoljan Allah; On te podržava Svojom pomoći i vjernicima, i On je sjedinio srca njihova. Da si ti potrošio sve ono što na Zemlji postoji, ti ne bi sjedinio srca njihova, ali je Allah sjedinio. On je zaista Silan i Mudar.”7
U bratstvo se ubraja pomoć onome kome je nepravda učinjena i onome ko je slab i ponižen. Uzvišeni kaže:
“Oni koji vjeruju, i iseljavaju se, i u borbi na Allahovu putu zalažu imetke svoje i živote svoje, i oni koji daju utočište i pomažu, oni jedni druge nasljeđuju. A onima koji vjeruju, a nisu se iselili – vi ne možete, sve dok se ne isele nasljednici biti. A ako vas zamole da im u vjeri pomognete, dužni ste da im u pomoć priteknete, osim protiv naroda sa kojim o nenapadanju zaključen ugovor imate. – A Allah dobro vidi ono što radite.”8
Ovako se pomoć ugnjetavanom muslimanu smatra dužnošću o bilo kojem predjelu Zemlje da se radi. Ta pomoć je u vidu djela i govora. Ibn Ebi Šejbe, kao što se spominje u “Kenzul-ummalu”, od Ibn Omera , radijAllahu anhu, prenosi da je rekao: “Da spasim muslimana iz nevjerničkih ruku draže mi je nego čitavo Arapsko poluostrvo.” Cilj je naglasiti da se bratstvo ostvaruje ljubavlju, pomoći i dobročinstvom prema muslimanima.
Allah najbolje zna.
Fusnote:
1. Suretul-Hudžurat, ajet 10.
2. Suretul-Hašr, ajet 9.
3. Kaže Leodor Duš: “U islamu sam našao rješenje za dva problema koji zokupljaju cijeli svijet. Prvo: Allahov govor: “Samo su vjernici braća” rješava problem rasizma; i drugo: obaveznost davanja zekata od strane svakog imućnog rješava problem siromaštva.”; Časopis “Hazihi Sebili”, br. 1, 1398. god. po H.
4. Šerhu Muslim, 12/38
5. El-Buhari i Muslim.
6. Suretu Ali Imran, ajet 103.
7. Suretul-Enfal, ajet 62-63.
8. Suretul-Enfal, ajet 72.